Innhold:

1. Hva er et SEO-byrå?
2. Hva bør du se etter for å finne riktig SEO-byrå?
3. Fordeler ved å bruke et byrå
4. Ulemper ved å bruke et byrå
5. Slik lykkes du med å bruke et byrå
6. Hvordan velge byrå?
7. Hvilke SEO-byråer kan du velge mellom i Norge?

SEO-byrå

1. Hva er et SEO-byrå?

Et SEO-byrå er en bedrift som leverer tjenester innen SEO/søkemotoroptimalisering.

2. Hvilke krav bør du stille?

Kvaliteten på SEO-rådgivere varierer, akkurat som kvaliteten på fotballspillere og dopapir varierer. Når det kommer til SEO bør du gjøre deg selv den tjenesten og tenke kvalitet fremfor pris. Jeg kommer tilbake til dette litt lenger ned i artikkelen. Vær sikker på at byrået virkelig kan faget og praktiserer det på en måte som ikke kan få deg bannet fra søkemotorene. Hva bør du se etter hos en SEO-ansvarlig? Vedkommende bør:

  1. Ha god kunnskap om teknisk SEO
  2. Ha god kunnskap om taktisk SEO 
  3. Ha analytiske evner
  4. Ha kritisk tenkning som grunnleggende mønster i sitt arbeid
  5. Tenke helhetlig websidestrategi
  6. Kunne konverteringsoptimalisering 
  7. Ha kunnskap om merkevarebygging, markedsføring og kommunikasjon
  8. og ikke minst ha kommersiell sans.Du bør vite at vedkommende forstår din business og hva som vil være viktig for at nettopp din bedrift når sine mål. Ikke alle SEO-råd vil være like viktig for at du når målene dine

 

3. Fordeler ved å bruke et SEO-byrå

  • De er (bør være) faglig oppdaterte
  • De har et kompetent miljø rundt seg som sammen kan bidra til å løse dine problemer
  • Det er mer fleksibelt med tanke på at du slipper å ansette noen.
  • Et byrå har gjerne jobbet med flere typer bedrifter og har dermed erfaring fra andre nisjer som din bedrift kan dra nytte av.
  • De lever av suksesshistorier og vil prøve å gjøre deg til en suksesshistorie.

 

4. Ulemper ved å bruke et SEO-byrå

  • Du kan ende opp med et dårlig selskap eller en dårlig rådgiver som kan gi dårlige råd.
  • Det kan bli fryktelig dyrt.
  • Investeringen gir kanskje ikke den avkastningen som du forventer.
  • Noen er så dårlige at de ender opp med å være destruktive for bedriften din.
  • Det er en risiko for ineffektivt arbeid med et byrå, særlig hvis de jobber på timer.

5. Slik lykkes du hvis du skal bruke et SEO-byrå

Et problem er at avtalene mellom kunden og byrået ofte er basert på en retainer med X antall timer pr måned. Personlig mener jeg at tid er en dårlig måte å fakturere på bakgrunn av. Hvorfor det? Fordi man kan ende opp med å gjøre noe som er ekstremt nyttig på 5 minutter i et tilfelle, mens i et annet tilfelle ender man opp med å bruke 5 timer på noe som ikke er særlig fruktbart. Så hva bør man da gjøre? Her er min anbefaling:

  1. Definer målene til bedriften og gjerne hvilke KPI-er dere fokuserer på
  2. Start med et oppstartsprosjekt for å oversikt over situasjonen.
  3. Kartlegg hvilke problemer dere står overfor og prioriter viktigheten av å løse de
  4. Bli enige med byrået om en plan for hva som skal gjennomføres og når det skal gjennomføres, samt hvem som skal gjøre hva innenfor denne planen.
  5. Bli enige om en pris for prosjektet og inngå avtalen

Hvorfor fungerer dette? Du setter tid som faktor til side og ser på dine mål. Prosjektet blir dermed et produkt som du skal få levert uavhengig om det tar 10 eller 1000 timer. Dette er både bra for deg og byrået.

6. Hvordan velge et SEO-byrå?

  1. Definer målene dine
  2. Sørg for å ha noe kunnskap om SEO selv, eller få med deg en kompetent person på laget i prosessen. Du kan spørre meg om hjelp.
  3. Definer gjerne også budsjettet, hvis du klarer det.
  4. Lag et case som skal løses.
  5. Inviter dyktige byråer til pitch slik at de kan vise hva de er gode for.
  6. Velg det alternativet som du synes at passer best for deg og din bedrift.

7. SEO-byråer i Norge

Det dukker stadig opp flere SEO-byråer i Norge, og jeg velger å la være i definere hvilke som er dyktige eller dårlige. Jeg fokuserer heller på meg selv og hvordan jeg skal være best mulig for mine kunder. Hvis du ønsker å en oversikt over byråer i Norge, kan du ta en nærmere titt på Bra Søk sine medlemmer. OBS! Selv om at de er medlem av Bra Søk, vil kvaliteten variere fra byrå til byrå, og derfor er det virkelig til å anbefale at du inviterer til pitch.

 

Lykke til med valg av byrå!

Lurer du på noe eller trenger du hjelp?

Share This