Søkemotoroptimalisering
SEO

Guide for nybegynnere

Innhold:

1. Hva er søkemotoroptimalisering / SEO?

2. Hvorfor søkemotoroptimalisering?

3. Hvordan søkemotoroptimaliserer man en hjemmeside?

Hva er søkemotoroptimalisering?

SEO er et akronym for det engelske begrepet Search Engine Optimization, og som vi på godt norsk kaller søkemotoroptimalisering. Søkemotoroptimalisering dreier seg om å forbedre en nettside slik at de blir mer synlige på viktige søkeord eller søkefraser i søkemotorer som Google, Bing Yahoo osv.

søkemotoroptimalisering SEO

Hvorfor søkemotoroptimalisering?

  • Gratis trafikk
  • Gratis synlighet og merkevarebygging
  • Relevant trafikk
  • Trafikk av god kvalitet
  • Trafikk med godt engasjement
  • Organisk trafikk bruker ofte å konvertere godt med tanke på målet med nettsiden
  • Godt arbeid med SEO påvirker ofte resultatet til annen trafikk som betalt søke, sosiale medier osv.

Andre argumenter:

Når kundene dine er kommet til det stadiet der de søker i søkemotorene, indikerer at de er kommet langt i kjøpsprosessen og nærmer seg en beslutning. Hvis ikke du er tilstede når de leter, kan du risikere at de ikke ender opp hos din bedrift, hvilket medfører at du taper omsetning, og at kundene handler hos en av konkurrentene dine, hvilket medfører at du taper markedsandeler. Dette dreier seg ikke bare om synlighet og gratis trafikk av god kvalitet, MEN også om forretningens levedyktighet. Vi er inne i en informasjonstid der digitale krefter er i bevegelse, og søkemotorer spiller en betydelig rolle. SEO er dermed noe som en bør ta seriøst. Dersom bedrifter ikke omstiller seg og rustes for det digitale landskapet, risikerer man å tape omsetning og markedsandeler. Personlig har jeg sett flere tilfeller av at bedrifter som reagerer for seint med å gjøre noe med dette, har lidd store tap og har måttet nedbemanne. Med andre ord er det både positive og negative motivasjonsfaktorer for å ta SEO seriøst. Når det er sagt, vil mengen SEO-arbeid som kreves varierer fra organisasjon til organisasjon. Likevel anbefaler jeg at man får overblikk over SEO-universet ditt, så vet du hvordan situasjonen er, hvor skoen trykker og hvor kritisk det er. Hvis du er usikker på hva du ser etter, kan jeg på det sterkeste anbefale å heve kompetansenivået med et SEO-kurs, eller få hjelp av et SEO-byrå.

Hvordan søkemotoroptimaliserer man en hjemmeside?

For å optimalisere en nettside med tanke på organisk trafikk og synlighet i søkemotorer som Google og Bing, er det en rekke faktorer som spiller inn. Google har flere hundre rangeringsfaktorer i algoritmen sin for å rangere nettsider, og majoriteten av faktorene holder de hemmelig. Når det er sagt, har Google selv delt noen vesentlige faktorer som vil påvirke hvordan man skal bli synlige, og nerder som meg selv, forsøker stadig å finne hypoteser og korrelasjoner for viktigheten av potensielle rangeringsfaktorer som Google selv ikke har dokumentert. Hvorfor er Google så hemmelighetsfull? Vel, min påstand er at dersom alle faktorer blir kjent, og det kommer en tydelig fasit fra Google for hvordan man faktisk skal søkemotoroptimalisere en nettside, øker risikoen for at vi vil manipulere oss til synlighet, og glemme det som egentlig er viktig, noe som kan svekke Google som søkemotor.

 

Hva er det som er viktig for Google?

Før jeg nevner områder som er viktig å jobbe med, vil jeg belyse hva som er viktig for Google. Sett deg i Googles sko og tenk hvordan tjener de penger? Jo, på annonseklikk, Google gjør mye annet sprekt også, men nå isolerer jeg det til søkemotoren Google. Hvem er det som klikker på annonsene? Jo, det er oss mennesker. Hvorfor gjør vi det? For å få løst et problem. For at Google skal være best mulig skikket til å tjene penger, MÅ Google også være det beste alternativet på markedet til å løse problemer. Det gjenspeiles i innholdet som rangeres, noe som vil kunne påvirke hvorvidt du og jeg fortsetter å bruke Google fremfor Bing eller andre søkemotorer.

Googles visjon er «organisere verdens informasjon og gjøre den universelt tilgjengelig og nyttig». Det skal gjøres ved å få søkemotoren til å bli så kraftig at «den forstår alt». Vi skal dermed ha menneskers søkeintensjoner og problemer som prioritet. Dersom en hjemmeside er dyktig på å løse menneskers problemer tilknyttet et emne, vil Google prioritere de nettsidene som viser seg å være best mulig skikket til det. Mye av det som kan gjøres gjennom SEO kan mer eller mindre reflektere det vi som mennesker verdsetter, enten det er godt innhold eller om nettsiden laster raskt el.

 

Systematisering av SEO som fagområde

Her vet jeg at det er forskjellige modeller som benyttes for å illustrere hvordan man bør jobbe med SEO, og for tiden holder jeg meg til følgende trinn. (systematikken ble jeg introdusert for av Kenneth Dreyer, men jeg har modifisert den noe med tiden).

 

1. Teknisk SEO

Dette dreier seg om tekniske problemer og egenskaper ved nettsiden din. Som regel handler det om å avdekke problemer som du har som kan være kritiske for at du blir rangert
Eksempler på teknisk SEO
  • Lastetid / hastighet
  • Robots.txt
  • Sitemap.xml
  • Canonical tag
  • https
  • bruk av subdomener
  • hvorvidt innholdet ditt lar seg crawle
  • Er innholdet lesbart
  • m.fl.

2. Taktisk SEO

Dette dreier seg om spesifikke tiltak for at en nettside skal rangere på et spesifikt emne eller på relevante søkeord og søkefraser
Eksempler på taktisk SEO
  • Title tags
  • Metabeskrivelser
  • Innhold:
    • Tekst
    • Bilder + alt tags
    • Illustrasjoner + alt tags
    • Video
    • Lydklipp
    • Funksjoner og widgeter
    • Bruk av søkeord og LSI-ord
  • Lenkebygging
    • Eksterne lenker fra andre nettsider
    • Eksterne lenker til andre nettsider
    • Interne lenker til egne undersider

PS! Her spiller analyser en kritisk rolle. Eksempler på analyser kan være søkeordsanalyser, intensjonsanalyser, konkurrentanalyser, gapsanalyser.

3. CRO og brukervennlighet

CRO er et akronym for konverteringsoptimalisering. Konsekvent arbeid på dette området vil kunne forbedre brukeropplevelsen av nettsiden deres. Dette gjenspeiles ofte i engasjementet på nettsiden, og ikke mist resultatene man oppnår enten det dreier seg om salg, henvendelser, leads, andre interaksjoner. Til syvende og sist dreier det seg om å utvikle en profitabel nettside som funger godt for både deg og kundene dine.

Eksempler på CRO
Konverteringsoptimalisering dreier seg om å fjerne friksjon og øke sannsynligheten for at besøkende gjennomfører en ønsket handling. Det kan være:

  • Øke andelen som gjennomfører en utsjekksprosess i en nettbutikk.
  • Øke andelen som klikker på «ring oss».
  • Øke andelen som booker en time/et møte.
  • Øke andelen som abonnerer på nyhetsbrevet deres.
  • Redusere fluktfrekvensen til forsiden. M.fl.

Konverteringsoptimalisering er et systematisk og analytisk arbeid som kan være ekstremt lønnsomt. Hvis man bare gjør noen endringer som man tror at kan ha en effekt, vil jeg ikke betegne det som CRO, men heller spekulasjon, hvilket grenser til gambling. Det kan medføre at dere vinner, men man kan også risikere tap. Derfor er det kritisk med gode analyser og tester før kan konkluderer med hvilke tiltak som skal gjennomføre.

Andre viktig områder

Merkevarebygging og omdømmebygging

Dette er en faktor som ikke går direkte på SEO, men som vil påvirke atferden til publikum. Dersom din bedrift har positive og sterke merkeassosiasjoner, vil det kunne øke klikkpreferansen til deres nettside, noe som igjen kan bidra til å deres organiske synlighet.
Eksempler på merkevarebygging
  • Kjennskap (hjulpen og uhjulpen)
  • Dette dreier seg om merkets inntrykk
  • Merkets ytelse og leveranse
  • Merkepreferanse
  • Kundetilfredshet
  • Kundeløfter m.fl.

Målsetting og KPI-er

Mål er viktig for alt innen markedsføring, hvis ikke så ender du opp med å «fomle i blinde». I den sammenheng så er det lurt å se på hva som er organisasjonens mål og hensikt med nettsiden. Gjør det før du sikler på søkeord eller søkefraser som du vil rangere på. Grunnen er at fokusområdene dine bør reflektere målsettingene til organisasjonen. Noen emner og søkefraser vil kunne bidra til at dere når målene deres i større grad enn andre ord og fraser.
Eksempler på mål
  • Rangere top 10 på 80% av søkefraser innenfor kategori X
  • Rangere top 5 på 30% søkefrasene innenfor kategori y
  • Øke den organiske trafikken med x% sammenlignet med i fjor
  • Øke etterspørselen etter vår merkevare i Google med x% sammenlignet med i fjor m.fl.

Analyse og overvåking

For å følge med på utviklingen, og for å vurdere nye tiltak, er det viktig med analyse.
Eksempler på analyser
  • Generell overvåking i Google Analytics el.
  • Rangeringstracking
  • Overvåking med Google Search Console m.fl.

Lurer du på noe eller trenger du hjelp?

Share This