Konverteringsoptimalisering

CRO

Innhold:

1. Hva er konverteringsoptimalisering / CRO?

2. Hvorfor er CRO viktig for deg og din nettside?

3. Hvordan konverteringsoptimaliserer man en hjemmeside?

Hva er konverteringsoptimalisering?

Konverteringsoptimalisering, også omtalt som CRO (som er et akronym for – conversion rate optimization) dreier seg om å optimalisere en nettside, butikk, applikasjon kjøpsprosess eller lignende for å øke andelen av trafikken som gjennomfører ønsket handling. Dette dreier seg om å fjerne friksjon og effektivisere trafikken til nettsiden. Ofte dreier dette seg om å få kunder til å kjøpe, men det kan også dreie seg om andre ting som F.eks. å få besøkende til å klikke seg videre fra en landingsside til en annen side, å få besøkende til å abonnere på ditt nyhetsbrev, eller andre ting.

Hvorfor er CRO viktig?

Forutsatt at du har nok trafikk er det lite som vil kunne gi like god avkastning i forhold til tiden som blir investert. Personlig har jeg bidratt til å øke konverteringsgraden for bestillinger av produkter til en av landets ledende retail-kjeder med 12.400%. Avkastningen for det prosjektet var mer verdifullt enn noe annet som ble gjort på det tidspunktet for nettbutikken.

Hvordan optimalisere en nettside med CRO?

Først – definer målet

Hva ønsker dere å oppnå?
– Øke andelen som gjennomfører en utsjekksprosess?
– Redusere fluktfrekvensen til forsiden deres?
– Få flere til å klikke på «ring oss»?
– Øke andelen som booker et møte/en time?

 

1. ANALYSE

La oss si at du ønsker å øke konverteringsgraden til nettsiden din. Prøv å kartlegge hvor på nettsiden problemet ligger. Er det produktsidene som ikke fungerer, har du en tungvint utsjekksprosess, eller er det en annen landingsside som ikke er god nok? Finn ut hvor på nettsiden problemet ligger. Da har du vet du hvor du skal grave dypere for å løse problemet

Bruk Google analytics aktivt ved å analysere hver landingsside, eller bruk en salgstrakt for å funne ut hvor brukerne faller fra.

2. INNSIKT

Når du har kartlagt hvilken side det er problemer, med kan du prøve å finne ut av hva som faktisk er problemet på denne siden. Det kan gjøres på flere måter gjennom brukertesting, heatmaps, skjermopptak av dine brukeres atferd, la brukerne komme med tilbakemeldinger på nettsiden, eller dybdeintervjuer med noen av dine interessenter.

3. HYPOTESETESTING

Når du har kartlagt hva som problemet er, kan du komme med forslag som kan løse problemet. Før du implementerer tiltakene permanent, kan det være lurt å teste hypotesene opp imot hverandre og dagens løsning. På den måten kan man kartlegge hva som fungerer best. Når du har gjort dette lenge nok, og er fornøyd med resultatet, kan tiltaket implementeres permanent.

Her kan jeg anbefale å bruke VWO (Visual Website Optimizer) som lar deg teste hypotesene og kartlegge hva som fungerer best.

4. IMPLEMENTERING

Gjenta prosessen under punkt 3 til du er fornøyd, og da kan du implementere endringen på nettsiden din permanent.

Konverteringsoptimalisering CRO

Lurer du på noe eller trenger du hjelp?

Share This